Вишиванка — це код нації. Роками вона передавалися з покоління у покоління. Її шили власноруч, вкладаючи у кожен хрестик особливий сенс: щастя, успіх, любов, кохання. Вродливі киянки красувалися у вишиванках на церковні празники, привертаючи увагу перехожих та дратуючи вихідців із росії. Сьогодні розповідаємо про сакральні значення узорів та орнаментів, показуємо архівні світлини та чекаємо ваших знімків у коментарях.
Олена Пчілка стала законодавицею моди на вишиванки. Вона носила їх ще тоді, коли це було заборонено і вважалося дурним тоном. Втім, Пчілка була не боязкою жінкою, цього вона навчила і свою доньку Лесю Українку. Сорочки, розшиті унікальними орнаментами, стали символом українського цвіту нації.
Минають роки, століття, а вони все так ж актуальні і сьогодні, адже це дещо більше, ніж просто одяг. Ще з часів енеоліту на теренах сучасної України було поширено вишивання, як вид мистецтва, тож абсолютно вірно казати, що вишиванка є у крові українців.
Поціновувачами вишиванок були скіфи, і чимало цікавих знахідок з часів їхнього існування про це свідчать, зокрема одяг, декорований орнаментами і виконаний технікою стьобання. Минаючи роки козацтва, ми переносимося в 1920-ті і початок 1930-хх років — саме тоді серед українців був сплеск моди на вишиванки. Їх носили не тільки заможні кияни, але й більш бідні прошарки суспільства.
Читайте також: Андрій Садовий – неофіційна біографія мера Львова
Полюбляв вишиті сорочки і Микита Хрущов, відомий своєю “кукурудзяною лихоманкою”. Він, власне, не дуже прагнув розуміти, яку культурну цінність вони несуть, проте на публіці часто з’являвся в колоритних сорочках. Беручи приклад з політика, так одягалася тогочасна еліта. Згодом прийшов застій, а з ним і знищення та применшення української культури. В рамках так званої “українізації” радянській владі довелося дозволити народний стрій, однак те, як вульгарно вони це зробили — відгукується й досі.
Українська вишита сорочка — це довгі години кропіткої роботи, підбору ниток, полотна, узорів, орнаментів та багато іншої делікатної праці. Однак тогочасна влада звела образ українця до червоних поліестерних шароварів, пластмасових вінків з маком, що більше схожі на поминальні, та такі ж сорочки — недолугі, із гіперболізованими узорами та з дешевої тканини. Виглядало це все комічно і неодноразово служило в якості жартів для російської еліти, яка відверто знущалася та применшувала здобутки української інтелігенції.
Вже пізніше, на початку 60-х років, вишиванки стали символом протесту проти тоталітарної влади — їх носили дисиденти, а за такий одяг могли посадити у в’язницю, побити на вулиці чи пригрозити розправою. Попри це, українці не боялися тиску і гордо одягали унікальні сорочки, передані від матері та батька.
Читайте також: Готель “Україна”: як будували один з найвищих хмарочосів столиці
Українська вишиванка відрізняється, в залежності від регіону своєї фундації. Так, на Київщині були розповсюджені дрібні геометричні та рослинні мотиви. Цікаво, що саме на столичних сорочках був важливим контраст — на білому полотні розміщували яскраві кольори, а от найрозповсюдженіший символ — це зірки, квіти, виноградні грона. Для жіночих сорочок обирали червоні, жовті, сині кольори, підкреслені чорним. Також колір сорочки вибирали відповідно до вроди дівчини: якщо білява — то світлі кольори, якщо чорнява — то червоні, якщо ж руса — то змішували відтінки червоного і зеленого в один узор.
Поширеними на Київщині були і квіткові орнаменти, адже саме ними прикрашали чоловічі вишиванки — це виглядало як масивна нагрудна прикраса. Крім того, до парубоцької сорочки могли пришивати делікатне ажурне мереживо — робили це так майстерно та делікатно, що в результаті сорочка ставала схожою на полотно художника. Власне, кожна українська вишиванка унікальна.
На Київщині дебелу частину сорочок для дівчат робили з коміром-стійкою — такий елемент означав, що дівчина на виданні. Чим молодша була панянка, тим більшу кількість сорочок вона мала — приблизно 35, від барвистих до більш скромних, а от вже старші жінки менше красувалися у вишиванках. В разі, якщо батьки панянки були заможними, то у гардеробі модниці могли налічуватися і близько 60 вишиванок.
Особливу увагу майстрині приділяли вишивці на рукавах сорочки — вони були пишні, мов ружа, розшиті квітами та гронами винограду. Ці реліквії потім передавали від матері до доньки. Навіть зараз у родинах українців можна знайти вишиванки, яким більше 300 років.
Читайте також: Репресовані та нескорені: як знайти своє коріння крізь архіви
Вишиванка на теренах України має глибоке коріння. Помилково вважати, що популярною вона була лише на західній частині України — розвивається наша культура гармонійно у всіх куточках.
Сьогодні чимало локальних брендів починають переосмислювати історію та виготовляють нові вишиванки, модернізуючи їх в історію. Колекції модного одягу з елементами вишивки можна знайти серед показів Versace, Dolce & Gabbana, Chanel, Gucci та Balenciaga.
Історично так склалося, що саме унікальні автентичні речі завжди притягують більше уваги глядача — вони мають цінність і несуть у собі значно більше сенсу, ніж просто одяг. Вишиванка для українця — це один із способів розповісти про своє походження, культуру, навіть не кажучи ні слова. Одяг, який говорить за вас, бо бачив цілі покоління — від козаків до цвіту нації Розстріляного Відродження.
[…] Читайте також: Вишиванки киянок — як передавали традиції столичні па… […]
[…] Читайте також: Вишиванки киянок — як передавали традиції столичні па… […]
[…] Читайте також: Вишиванки киянок — як передавали традиції столичні па… […]
[…] Читайте також: Вишиванки киянок — як передавали традиції столичні па… […]